Pages

Thursday, 2 October 2014

MANUSIA

"Perjalanan ini masih diteruskan dengan agenda ummah. Namun sesekali badai melanda, ketahanan diri diuji sejauh mana dekatnya dirimu dengan sang pencipta".

Usia bumi yang telah uzur menggambarkan hari pengakhiran semakin hampir. Sebagaimana yang disebut oleh baginda Rasulullah, betapa beratnya ujian diakhir zaman ini membuatkan kita semakin takut menghadapinya. Kedudukan, pangkat dan harta menjadi kegilaan ramai. Yang benar menjadi batil dan diperolok-olokkan manakala yang batil dibenarkan. Fitnah bermaharaja lela diperingkat atasan sehingga ke hamba sehaya.

Ku menyimkap kembali memori berada dalam masyarakat terpelajar bermula dari sekolah sehingga ke alam universiti. Bermula dari segenap bidang tidak kira aliran sains, sastera mahupun pengajian keagamaan. Sayu melihat fenomena kejatuhan akhlak dan kebobrokan sosial yang berselindung disebalik wajah Islamik yang dimiliki.  

Masih ramai yang belum sedar hakikat ini dek kerana hidupnya diatas kapasiti diri sendiri. Semangatnya bermusim. Bila susah baru dicari temannya tapi bile senang hidupnya nafsi-nafsi. Dakwanya hidup berukhuwah, tapi nilainya tiada berbuah. 

Hari ini, aku kecewa. Tapi aku masih menerima keadaan ini kerana sunnatullah telah ditetapkan ada yang baik dan ada yang buruknya. Mana mungkin semua menjadi baik sedangkan Allah sediakan syurga dan neraka. Niatku hanya untuk mengajak semua orang menuju syurga tetapi aku tetap akur hidayah dan rahmat ini milik Allah.

Aku masih beruntung kerana disekelilingku masih ada sokongan walaupun ada kalanya sokongan itu datang bermusim. Namun, ku tetap bersyukur kerana Allah masih lagi memberi kekuatan dan kesedaran walaupun kadang-kadang aku tersungkur ke tanah kerana aku tetap seorang MANUSIA.

1 comments:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI