Pages

Sunday, 7 September 2014

Ujian Itu Tarbiah Hidup

"Tut..tut" bunyi message whatsapp  masuk, terbaca message dari Pengerusi PERUBATAN Cawangan Zagazig (PCZ), Zakhir dalam group Penasihat PCZ sesi 2013/2014," salam, miftah, ana, aizuddin dgn syafiq hashim, 4 org, 4 org ni terlibat ngn accident. Semua ok kecuali syafiq hashim. kt bilbies. sekarang dalam ambulance dihantar ke hospital Bilbies. syafiq hashim tu xsedar tpi masih bernafas". Begitulah message yang dicopy dari message Maulana kepada Zakhir untuk memaklumkan kemalangan yang menimpa mereka. Hati aku tersentak, mengingatkan kembali kemalangan yang menimpa aku yang sahabat-sahabat lain pada tahun 2010 dahulu di lebuhraya yang sama iaitu di Bilbies. Kesannya sehingga hari ini, aku masih trauma dengan kenderaan yang laju dan tidak berani duduk kerusi penumpang di bahagian depan dan juga bahagian-bahagian yang difikirkan akan terkena kesan hentakan yang kuat. Ditambah pula, tiga bulan lepas kejadian tersebut, aku ditimpa kemalangan kali ke-2 di Zagazig. Alhamdulillah, walaupun dua kemalangan yang menimpa, Allah masih memberi peluang kepada aku untuk hidup. Sungguh, Mesir menjadi bumi tarbiah buatku dan sahabat-sahabat lain.



Kali ini, ujian menimpa junior aku yang juga ahli bait (Maulana) dan juga sahabat sebatchnya. Hati aku tidak tenang terus aku message kepada Maulana menggunakan aplikasi whatsapp untuk mendapat kepastian. Alhamdulillah, mereka semua selamat daripada kecederaan teruk kecuali Syafiq tidak sedarkan diri. Sangkaan ku, mungkin Syafiq pengsan biasa, tetapi setelah didiagnos, doktor yang bertugas mendapati Syafiq ada pendarahan otak (4th ventricular hemorrhage), retak tulang belakang (2nd cervical fracture/Crack) dan brain edema. Innalillahi wainna ilaihi raajiun... terkejut dengan berita tersebut yang hakikatnya Allah tengah menguji hambanya dengan ujian tersebut. 

Walaupun aku berada di Malaysia, namun hakikat persahabatan cukup terasa beratnya ujian ini yang perlu dihadapi oleh Syafiq dan keluarganya. Aku ditugaskan untuk memaklumkan kepada keluarga Syafiq di Malaysia dek kerana pimpinan di sana masih tidak berjaya menghubunginya. Dengan menggunakan facebook, aku cuba menjejaki waris terdekatnya dan Alhamdulillah, hanya seminit aku dapat menghubungi abangnya tapi dalam masa yang sama pimpinan di Mesir dapat menghubungi ayah kepada Syafiq. Aku hanya memaklumkan untuk merujuk terus kepada wakil di Mesir supaya maklumat dapat diselaraskan dengan baik. Beberapa jam selepas dimaklumkan, aku dapat berita yang kedua ibubapa Syafiq bertolak ke KLIA untuk terus ke Mesir pada hari yang sama.Berita itu disahkan oleh abang kepada Syafiq yang menghantar message di facebook aku. Allah...begitu hebat ujian ini dan begitu agungnya kasih sayang ibubapa kepada seorang anak. Sesungguhnya ujian ini mengajar banyak erti kehidupan di sebalik ujian yang berlaku.



Sekarang, Syafiq masih dalam keadaan koma walaupun hari ini masuk hari keempat selepas kemalangan berlaku. Aku masih mengupdate perkembangan Syafiq melalui page PERUBATAN Cawangan Zagazig. Kadang-kadang, menelefon sahabat di sana untuk mengetahui keadaan secara detail. Aku tidak la serapat mana dengan Syafiq, tapi ahli bait aku sebatch dengan Syafiq. Dia selalu datang ke rumah aku dan kadang-kadang bermalam. Setiap kali datang, dia tidak lupa menegur aku dan bertanya khabar walaupun kadang-kadang aku sibuk dengan kerja lain pada waktu itu.



Semoga mung terus kuat pik, mungkin aku tak sebaik teman-teman yang lain kepada mu. Namun hati aku cukup terasa akan ujian ini seperti mana aku pernah hadapi ujian kemalangan di Mesir. Dan ujian kemalangan yang menimpa keluarga aku semasa aku di sekolah rendah yang membentuk kehidupan aku pada hari ini. Sahabat-sahabat yang mengenali mahupun yang tidak mengenali, mohon doa dari kalian agar Syafiq sedar dari koma dan pulih seperti sedia kala.

اللهم رب الناس أذهب البأس اشفه وأنت الشافي لا شفاء إلا شفائك، شفاء لا يغادر سقما

1 comments:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI