Pages

Thursday, 19 June 2014

Impian dan Realiti Kehidupan


Firman Allah swt dalam Al-Quran, Surah Al-Baqarah, ayat 155 - 156:

" Dan kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata innalillahi wa inna ilaihi raajiun (sesunggunghnya kami milik Allah dan kepadaNya lah kami kembali)"

Hidup tidak selalunya indah,
Langit tak selalu cerah....

Begitu lah bait-bait lagu yang membawa sunnatullah kepada ciptaan Alam ini. Sebagai seorang hamba, penerimaan sesuatu peristiwa sama ada baik dan buruk hendak dikembalikan kepada Allah kerana Dia berhak menentukan segalanya ke atas HambaNya.

Menjadi orang yang "sedar" tidak semestinya kita suci dari segala kesalahan, bahkan semakin sedar kita kepada hakikat penciptaan di atas dunia ini, semakin hebat ujian yang Allah berikan untuk menguji sama ada kita beriman kepadaNya atau sebaliknya.



"Aku berjanji kepada diriku, akan aku bantu perjuangan Islam ini sehingga Islam tertegak di atas muka bumi ini". Mungkin pernah kita menyatakan ikrar sedemikian bukan? Hakikatnya kita perlu bersedia dari fizikal, mental dan rohani bagi memastikan impian tersebut sentiasa berada di atas landasan kebenaran. Ramai telah gugur di jalanan kerana gagal dalam ujian yang Allah berikan. Kekurangan harta, di tohmah masyarakat dan lain-lain lagi bentuk ujian telah dihantar bagi menguji keimanan kita adakah kita benar-benar beriman kepada Allah atau sebaliknya.

Hakikatnya, hari ini begitu banyak dugaan dalam realiti kehidupan di akhir zaman ini yang perlu dihadapi oleh umat Islam. Bermula dengan keruntuhan sistem pemerintahan Islam sehingga kepada keruntuhan Akhlak muda-mudi. Ditambah dengan serangan pemikiran yang pelbagai menyebabkan umat Islam menjadi dilemma dalam menentukan hala tuju kehidupan.

Sebagai manusia, kita tidak terlepas dengan tempias keruntuhan moral yang berlaku di abad ini. Sebagaimana disebut dalam satu pujangga Arab " Perbaiki dirimu dan seru lah yang lain", Aku mengambil peluang ini untuk mengajak sahabat sekalian untuk membina kekuatan dalam menghadapi mehnah yang kian mencabar di dunia ini. Keimanan dan ketaqwaan itu suatu yang bertambah dan berkurang, tetapi sebagai hamba kita kena berusaha supaya mencapai redha Allah dengan nilaian Iman dan Taqwa. Siapa lagi kalau bukan kita untuk mengislahkan masyarakat diluar sana. Bila lagi kalau bukan sekarang untuk kita bergerak. Ianya bermula dengan kita.Mantapkan ilmu di dadamu, Tingkahkan syaksiah peribadimu dan penuhi dadamu dengan kekuatan tarbiah ruhiyyah kerana dirimu berharga untuk Islam.

1 comments:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI