Pages

Saturday, 23 July 2011

Hidup Dipersimpangan


Hari-hari dilalui bagai ombak dilautan. Kadang-kadang mengganas dek kerana nafsu dan syaitan yang menguasai. Kadang-kadang juga tenang setenang air dilautan. Dugaan dan tanggungjawab datang tidak henti tanda ingin menguji hambanya yang lemah ini. Namun, kekuatan yang ada begitu tipis sehingga hampir-hampir jurang neraka yang menjadi kediaman abadi. Tapi, aku masih bersyukur kerana Allah masih lagi memberi aku sedikit keimanan untuk aku menewaskan kembali cabaran yang aku hadapi. Masih diberi peluang untuk aku kembali walaupun setiap kali aku kembali kepadanya, dugaan semakin mencabar. Bukan niat untuk meluahkan di laman ini sebab aku tahu laman ini tidak boleh memberi mamfaat kepada aku melainkan dengan kehendaknya. Sekadar untuk lepas segala-galanya yang terpundak atas kepala yang rasanya tidak mampu untuk ditanggung semua.

Tetiba terfikir, banyak sangat dugaan untuk aku hadapi. Bermula dari diri sendiri, keluarga, sahabat-sahabat, persatuan, pelajaran, ilmu agama dan lain-lain. Tapi sumbangan aku masih sedikit untuk Islam kalau  dibandingkan dengan sahabat-sahabat yang lain. Namun, dugaan yang ku hadapi sekarang sudah tak mampu aku tanggung. Kadang-kadang nafsu berbisik untuk berhenti. Ahh...usah dilayan, FUTUR bukan kamus dalam hidup aku. Sejak zaman sekolah lagi, aku dah janji pada diri ini, hidup mati aku hanya untuk Islam.

Aku akan berusaha juga, walaupun aku berseorangan yang mengerti diri ini. Aku redha walaupun aku keseorangan, gerak kerja Islam mesti diteruskan. Ya.., aku akui memang aku mudah lemah jika sahabat seperjuangan tidak bersama sehati sejiwa dalam menjalani kehidupan. Tapi aku kena kuat sebab manusia bukan seperti malaikat. Kadang manusia boleh berubah dengan kehendakNYA. Tapi apakah aku perlu berubah menjadi FUTUR kerana seorang manusia.Ingat wahai sahabat-sahabat yang aku sayangi dan diri aku sendiri, fatrah ini lah menguji segala-galanya. Menguji siapakah kita yang sebenarnya? Kalau dulu kita kata hidup hanya kerana Allah, berukhuwah kerana Allah. Tapi bila diuji kita lari dari kerja kita untuk Islam. Na'uzubillah... Moga Allah memelihara diri kita semua dan terus Istiqamah dan thabat berada diatas landasanNYA walau  apa pun yang terjadi.

Bukan niat aku untuk tayang masalah peribadi, tetapi untuk berkongsi buat sahabat seperjuangan. Disetiap sesuatu yang Allah ciptakan. Mesti ada disebaliknya kemanisan bagi yang berjaya menghadapi ujian dariNYA.

Wallahua'lam...

3.21pm
Bait RiTaj


0 comments: