Pages

Thursday, 9 June 2011

Mukhtasar Ibn Abi Jamrah

"Nikmat masa lapang diberikan, jangan dibiarkan ia berlalu tanpa pengisian"

Alhamdulillah, nikmat masa lapang yang diberikan Allah ini dapat juga aku tengok-tengok buku-buka yang dah lama beli tapi tak pernah pernah nak khatam. Biasalah, kalau bagi novel...cepat je habis kan?

Alhamdulillah, sekadar berkongsi apa yang ada. Kalau air dalam gelas disimpan dengan penuh dan tidak dicurah untuk minuman orang lain, bagaimana kita nak tambah air tersebut. Ya, begitulah perumpamaan yang  sesuai untuk manusia terhadap ilmu pengetahuan. Jom Kenali kitab....!!!



Kitab ini, mula aku kenali pada bulan Ramadhan 1431H a.k.a tahun lepas ketika Daurah Kitab bersama As Syeikh Ustaz Husni Ginting (Indonesia) yang dianjurkan oleh DPMZ, kebetulan aku jadi MC slot tu, memang melekat la dekat dewan sambil mendengar Ustaz Husni bermuhadharah. First Impression, ingatkan kitab  apa, rupa-rupanya himpunan ringkasan hadis daripada Shahih Bukhari. Tapi masa daurah tu guna kitab dalam Bahasa Arab, namanya "Hasyiyah As Syeikh Muhammad As Sannawi a'la Mukhtasar Ibn Abi Jamrah". As Syeikh Muhammad bin Ali Al Syafie Al Syannawi pernah menjadi Rector Magnificus Universiti Al Azhar, Mesir. Semasa Daurah, kadang-kadang faham, kadang-kadang tak juga. Nasib baik Ustaz Husni cakap melayu, boleh la memahami syarahnya sambil tangan menanda makna secara harfiyyah dekat kitab.

Alhamdulillah, balik Malaysia tahun lepas terjumpa Kitab Mukhtasar ini dalam bahasa Melayu terjemahan Ustaz Mustafa Abdul Rahman. Terus beli dan baca waktu lapang. Banyak hadis-hadis yang diringkaskan merangkumi seluruh kehidupan kita bermula hadis pertama yang menyentuh berkaitan wahyu pertama Rasulullah dan akhir hadis pula menyentuh berkaitan kemasukan ahli syurga ke dalam syurga serta kurnian Allah keatas RedhaNYA yang kekal.

Kitab ini diberi nama Jam'u Al Nihayah Fi Bad'i Al Khair wa Al Ghayah. Ia diringkaskan olehAl Iman Al Muhaddith Abu Muhammad Abdullah Sa'ad bin Abi Jamrah Al Azdi Al Andalusi (wafat di Mesir pada tahun 699H). Beliau seorang sufi dan faqih. Kitab ini kemudiannya telah beliau syarahkan dan diberi nama "Bahjatun Nufus wa Ghayatuha bi Ma'rifati Ma Laha wa 'Alaiha."

Mukhtasar ini dikenali sebagai Mukhtasar Ibn Abi Jamrah memuatkan 294 hadis sahih yag disaring daripada 7397 buah hadis dalam Al Jami' Al Shahih Al Bukhari. Ibnu Hajar turut mengutip beberapa penjelasan yang terdapat dalam kitab Syarah "Bahjatun Nufus" di dalam kitabnya Fathul Bari

Berkenaan kitab Fathul Bari pula atau nama panjangnya Fathul Bari bi Syarhi Shahih Al Bukhari, ia merupakan syarah ke atas kitab Al Jami' As Shahih Al Bukhari. Karya ini dikarang leh Abil-Fadl Ahmad bin Ali bin Muhammad bin Muhammad bin Hajar Al Asqalani (lahir pada 773H dan wafat pada 852H). Ramai menyatakan kitab ini adalah kitab syarah Shahih Bukhari paling baik, lengkap dan sempurna. Mempunyai 13 jilid dan dikarang selama 25 tahun (fuhh.... lama tu) dan menjadi rujukan utama ulama' selepasnya.

Selain daripada itu, terdapat tiga lagi kitab yang mensyarahkah kitab Shahih Bukhari ini. Antaranya, kitab Al Kawakib Al Darari Fi Syarhi Sahih Bukhari, kitab 'Umdatul Qari dan kitab Irsyad Al Sari ila Shahih Bukhari. Walaubagaimanapun, Kitab Fathul Bari tetap menjadi rujukan utama syarah Shahih Al Bukhari.

InsyaAllah, lepas ini, rasa nak berkongsi hadis yang ada dalam kitab ni bersama sahabat-sahabiah yang banyak menyentuh tentang kehidupan kita. Sebelum mengenal hadith, kita berkenalan dulu dengan kitabnya. Bayangkan daripada 7397 hadis shahis riwayat Bukhari diringkaskan dengan diambil hadis-hadis penting sepertimana ungkapan As Syeikh penulis Mukthasar yang ada dalam kitab ini:

"Demikianlah banyak didapati hadith-hadith yang mengenai hal tersebut. Memandangkan sangat sukar dan kurangnya himmah menghafaz hadith-hadith sedangkan kitabnya banyak disertai dengan sanad-sanadnya sekali, maka aku berpendapat untuk maksud tersebut bahawa aku memilih sebuah kitab diantara kitab-kitab shahih untuk aku ringkaskan daripada beberapa hadis menurut sebanyak mana yang diperlukan dengan ditinggalkan sanadnya kecuali perawi hadis yang dimestikan supaya mudah dihafaz dan banyak pula faedahnya. insyaAllah".

Ayat buku ini agak lain sikit daripada bahasa Melayu stardard disebabkan terjemahan dari kitab asal berbahasa arab yang memerlukan penelitian supaya tidak lari dari makna asal. Tetapi ia cukup mudah difahami untuk orang awam...InsyaAllah.

Ungkapan awal kitab ini ada juga disebut kelebihan belajar ilmu hadis. Antaranya:

"Sesungguhnya adalah sehampir-hampir jalan kepada Allah ialah mengetahui hadith dan menghafaznya menurut sebagaimana dituntut oleh hadith itu sendiri, diantara sabda Rasulullah saw:

"Barangsiapa yang menyampaikan satu hadith kepada ummatku untuk menegakkan sunat atau menolak bida'ah dengan dia, maka baginya syurga".

Menurut Ibn Hajar(Nota kaki dalam kitab), hadis diatas dha'if disebabkan amal yang terlampau sedikit dibalas dengan pahala yang banyak. Tetapi aku hanya menakhalkan daripada penulis kitab ini sahaja. Apa-apa pun hadis dha'if ada Fadaail nya.

Moga dengan perkongsian yang sedikit ini, menjadi bekalan untuk aku mengadap tuhan suatu hari nanti. Mohon ditegur jika salah silap.

Wallahua'lam...

8.10am

Bait RiTaj

5 comments:

Anonymous said...

Nice and thanks!

sufi said...

Best pulok mu citer pasal kitab ni. Nanti syarah panjang2 skit yea.

Abd Hakim b Mohd Suhimin said...

Syarah xpandai, tp copy syarah dari kitab tu boleh la...insyaAllah, Gaiii

sufi said...

copy paste xpe...asalkan cara penyampaian tu difahami.jgn melencong dah la....

Rina Anuar said...

salam, nak tanya mana nak dapat yg version B.Arab?
sekian