Pages

Saturday, 11 June 2011

Hidup Berprinsip

(Maaf, entry dibawah ditulis dengan bahasa campur dek kerana penulis orang Terengganu tulen,diharap tidak digunakan dalam karangan anda)

Petang-petang yang lapang ni, tertunggu-tunggu gak live untuk tengok Final Piala FA, Terengganu vs Kelantan. Bakpe tau rasa assabiyyah time ni untuk melihat Terengganu menang. Walaupun diri ini tak pandai mana main bola sangat, tengok bola cukup lah, kalau negeri lain, tobat aku tak layan dah bola ni...hahaha.

Sambil-sambil tunggu live, teringatkan sahabat-sahabat disekeliling, masing-masing dengan kerenah masing, yang 3rd Years esok Oral Pharmacology (moga yang terbaik buat kalian), yang 2nd Years lak tertunggu-tunggu written Histology, begitu juga yang lain2. Alhamdulillah, aku dah selesai semua, hanya menghitung hari untuk menambah ilmu-ilmu lain dariNYA. Moga masa yang ada ni digunakan sepenuhnya untuk kepentingan Ilmu tersebut. (mohon doa sahabat-sahabat)

Sehari dua ni, banyak plak aku terfikir tentang prinsip. Mostly, manusia atas muka bumi ada prinsip masing-masing. Kadang-kadang ia hanya untuk memastikan hidupnya tak lari dari landasan Allah ataupun kadang-kadang ia menghalang pergerakan hidup dek kerana prinsip yang keterlaluan. Minta maaf, mungkin ade sahabat yang baca entry ni terasa begitu sebab ada yang dah kene marah kerana prinsip ni dalam 2, 3 hari ni. "Aku menghormati prinsip mung, kerana prinsip yang mung buat itu lah membuatkan aku terfikir, apakah prinsip yang aku buat dulu aku penuhi tuntutannya". Terima kasih sahabat, mahu saja aku sebut namanya disini, tapi biarlah ia menjadi rahsia. Kerana kamu lah aku rasa terhina di depan Allah. Kerana kamu lah aku mengingati Allah. Kerana kamu lah aku berasa bersalah pada manusia kerana dosa-dosa aku pada mereka. Terima Kasih Allah kerana kurniakan sahabat seperti ini. Moga dia sentiasa dalam lindungan Allah bersama teman-teman seperjuangan yang lain.

Pinjam phrase dari Thomas Jefferson:

"In Matters of style , swim with the current, In matters of PRINCIPLE, stand like a rock"


Tertarik dengan  kata-kata ni, aku amik dari Ucapan perasmian Ustaz Nasaruddin Mat Isa, Mantan Timb Presiden PAS ketika merasmikan Muktamar Dewan Pemuda PAS baru-baru ini. Mendengar kata-kata tersebut membuatkan aku berfikir lagi tentang prinsip. Ya, memang benar, kita sebagai manusia perlu ada prinsip. Tapi prinsip yang bagaimana boleh kita letakkan pada diri kita. Tepuk dada tanya Iman, jangan tanya nafsu. Aku tinggalkan persoalan untuk sama-sama berfikir untuk 'Islah'kan diri sendiri khasnya dan ummah amnya.

Wallahua'lam...

 2.47pm
Bait RiTaj

1 comments:

sufi said...

xsangka mu tengok juga bola.hehehe
prinsip syadid sangat ke?