Pages

Wednesday, 29 June 2011

Indahnya Kehidupan


Ku berjalan menyelusuri pantai nan indah,
Melihat ciptaan Allah yang maha hebat,
Ombak-ombak menghempas ditepian pantai,
Diiringan desiran angin yang sentiasa bertiup,

Indahnya alam yang sentiasa mengikut sunnatullah,
Sentiasa berzikir memuji penciptaMU Ya Allah.

Terfikir sejenak,
Indahnya jika dicipta sebegitu,
Tetapi takdir menentukan segala-galanya,
Khalifah Allah tetap menjadi tanggungjawabku,
Setiap hari mencari sinar kemulian,
Bukan kemulian didunia,
Tetapi mencari sinar kemulian buat hari mendatang.

Namun begitu,
Dicelahan usaha yang dibina,
Terselit sebuah ujian yang menjatuhkan diriku kelembah kehinaan,
lebih hina daripada makhluk lain ciptaan Allah.
Aku cuba bangkit keseorangan,
Tidak mampu,
Ku cuba lagi,
 Sehingga aku merasakan tiada lagi harapan.





Datangnya sahabat,
Membimbing daku untuk mengenal pencipta,
Lemahku semakin hilang,
Ku bangkitkan lagi Iman dalam diriku,
Demi mencari sinar kemulian disisiNYA.

Indahnya Ya Allah,
Aku bersyukur kepadaMU,
KAU datangkan seorang sahabat,
Sahabat yang sentiasa mengingatkan aku denganMU,
Sentiasa menjadikan Iman ku berbahagia,
Walaupun di pertengahan jalan,
Ujian tetap melanda,
Tetapi kerana seorang sahabat,
Menjadikan diriku makin dekat dengan MU.

~Terima Kasih Allah~

Bait RiTaj
11.55pm

Wednesday, 15 June 2011

Mengingati Allah


Alhamdulillah, masih diberikan kekuatan untuk terus menulis walaupun dalam kesempitan masa untuk memikirkan sesuatu yang lebih penting dalam tanggungjawab aku diatas dunia ini. A'la kulli hal, semuanya datang dari Allah sama ada benda itu dibenci ataupun disukai. Yang dibenci itu ujian bagi melihat sejauh mana kita beriman kepada Allah dan yang disukai itu juga ujian bagi melihat sejauh mana kita bersyukur di atas nikmat kurnian daripada Allah. Malahan ia menjadi suatu kekuatan bagi kita dalam menghadapi ujian apabila kita sentiasa mengingati Allah. Firman Allah swt:
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda(kebesaran) bagi orang yang berakal. (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya tuhan kami, tidaklah engkau menciptalah Engkau menciptakan semua ini sia-sia, maha suci Engkau, lingdungilah kami dari azab neraka"
(Ali-Imran:190-191)

Teringat zaman sekolah dulu, ayat ini menjadi kelaziman buat diri ini dan teman-teman, entah kenapa waktu itu  sangat selalu membaca ayat ini walaupun tidak mengetahui maknanya. Namun, ia menjadi satu tarikan untuk menjadi amalam apabila ustaz memberitahu tentang sunat ayat ini untuk dibaca ketika bangun malam( qiam) sambil melihat langit ciptaan Allah. Ya, memang sesuai jika kita perhatikan maknanya.

Sesungguhnya segala makhluk yang diciptakan oleh Allah mempunyai peranan yang tersendiri. Asal manusia adalah binatang hidup tidak lain melainkan sama sahaja dengan binatang-binatang lain. Hanya dipandu dengan nafsu semata-mata. Tetapi Allah kurniakan akal kepada kita untuk kita memikirkan tanggungjawab kita terhadapNYA. Akal sahajalah yang membezakan kita dengan haiwan-haiwan. Tetapi manusia tetap ego dengan kelebihan yang diberikan sehingga jatuh martabat mereka lebih hina dari binatang. Mereka lupa dari mengingati Allah sehingga nafsu dan syaitam menguasai diri. Tiada benteng yang terbina dengan Zikrullah dalam diri mereka untuk mempertahankan diri dari godaan tersebut.


Ayuh sahabat, sama-sama memperingati antara satu sama lain. Disekeliling kita terdapat banyak ciptaan Allah.Binatang, tumbuh-tumbuhan, bangunan-bangunan, lautan luas, hutan belantara, pokok-pokok dan banyak lagi ciptaan yangNYA. Tidak lain melainkan sebagai peringatan kepada kita dan menyedarkan kita hakikat penciptaan Allah yang maha Agung. Jadikan setiap pandangan kita dengan berfikir tentang kekuasaan Allah...Allahu Akhbar, Hasbunallahu Wa Nikmal Wakil Wa la haula wala kuwwataillah billah...

Sekadar sepotong ayat dari Al Quran surah An Nahl ayat 66, untuk difikirkan bersama dipagi  ini. Disana Allah memberitahu tentang hakikat penciptaan haiwan ternakan yang benar-benar memberi Ibrah (pengajaran) yang amat besar bagi sesiapa yang mengetahui fakta ini. Teliti betul-betul pada fakta diakhir ayat. Maaf...penulis tidak merujuk pada mana-mana tafsir untuk memberitahu dalam entri ini. Cuma, apabila terbaca surah ini pada pagi ini dengan melihat maknanya, terfikir sesuatu fakta Sains perubatan yang dipelajari. Ia berkaitan dengan khasiat SUSU. Sama-sama perhatikan...

"Dan sesungguhnya pada haiwan ternak itu benar-benar terdapat pelajaran bagi kamu. Kami memberimu minum dari apa yang ada dalam perutnya(berupa) susu murni antara kotoran dan darah, yang mudah ditelan bagi orang yang meminumnya"
(An-Nahl:66)

 Wallahua'lam...

Bait RiTaj
4.56am

Monday, 13 June 2011

Ideologi vs Hukum Allah


Berfikir, merenung ciptaan Allah, adakah aku 
masih dijalanNYA, atau sebaliknya..."Ya Allah moga aku 
terus thabat atas jalanMU walaupun aku tahu banyak maksiat 
aku lakukan terhadapMU"

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Penyalahgunaan Agama
sebagai cara hidup sehingga----> SEKULARISME----> KAPITALISME------>SOSIALISME
mengongkong kehidupan     (Zaman Pencerahan)         (nk betul ekonomi)     (nk betulkan kapitalis)
oleh Institusi geraja (zaman
gelap)

Setelah semuanya gagal, digantikan balik dengan Ideologi yang lain. Timbul lah LIBERALISME, FEMINISME, dan -isme2 lain atas nama ingin membetulkan kehidupan kearah kesejahteraan sejagat. Namun, semuanya gagal...beginilah sikap manusia yang melupakan pencipta. Memperhambakan diri pada kehidupan, bukanya kepada tuhan yang menciptakannya.

ISLAM agama penyelesaiannya (Al Islam huwa Hal). Manusia cuba menipu diri sendiri dengan menafikan kewujudan Allah yang telah menyediakan hukum alam. Yang menyediakan segala-galanya untuk kemakmuran bumi miliknya. Tetapi manusia tetap ego dengan enggan menjadikan Hukum yang sedia ada sebagai jalan penyelesaian bahkan menghina hukum tersebut dengan tohmahan yang tidak patut. Zalim, jumud, ketinggalan zaman dan banyak lagi cercaan terhadap hukum tuhan.

Sama-sama fikirkan...

Wallahua'lam...

11.41pm
Bait RiTaj

Saturday, 11 June 2011

Hidup Berprinsip

(Maaf, entry dibawah ditulis dengan bahasa campur dek kerana penulis orang Terengganu tulen,diharap tidak digunakan dalam karangan anda)

Petang-petang yang lapang ni, tertunggu-tunggu gak live untuk tengok Final Piala FA, Terengganu vs Kelantan. Bakpe tau rasa assabiyyah time ni untuk melihat Terengganu menang. Walaupun diri ini tak pandai mana main bola sangat, tengok bola cukup lah, kalau negeri lain, tobat aku tak layan dah bola ni...hahaha.

Sambil-sambil tunggu live, teringatkan sahabat-sahabat disekeliling, masing-masing dengan kerenah masing, yang 3rd Years esok Oral Pharmacology (moga yang terbaik buat kalian), yang 2nd Years lak tertunggu-tunggu written Histology, begitu juga yang lain2. Alhamdulillah, aku dah selesai semua, hanya menghitung hari untuk menambah ilmu-ilmu lain dariNYA. Moga masa yang ada ni digunakan sepenuhnya untuk kepentingan Ilmu tersebut. (mohon doa sahabat-sahabat)

Sehari dua ni, banyak plak aku terfikir tentang prinsip. Mostly, manusia atas muka bumi ada prinsip masing-masing. Kadang-kadang ia hanya untuk memastikan hidupnya tak lari dari landasan Allah ataupun kadang-kadang ia menghalang pergerakan hidup dek kerana prinsip yang keterlaluan. Minta maaf, mungkin ade sahabat yang baca entry ni terasa begitu sebab ada yang dah kene marah kerana prinsip ni dalam 2, 3 hari ni. "Aku menghormati prinsip mung, kerana prinsip yang mung buat itu lah membuatkan aku terfikir, apakah prinsip yang aku buat dulu aku penuhi tuntutannya". Terima kasih sahabat, mahu saja aku sebut namanya disini, tapi biarlah ia menjadi rahsia. Kerana kamu lah aku rasa terhina di depan Allah. Kerana kamu lah aku mengingati Allah. Kerana kamu lah aku berasa bersalah pada manusia kerana dosa-dosa aku pada mereka. Terima Kasih Allah kerana kurniakan sahabat seperti ini. Moga dia sentiasa dalam lindungan Allah bersama teman-teman seperjuangan yang lain.

Pinjam phrase dari Thomas Jefferson:

"In Matters of style , swim with the current, In matters of PRINCIPLE, stand like a rock"


Tertarik dengan  kata-kata ni, aku amik dari Ucapan perasmian Ustaz Nasaruddin Mat Isa, Mantan Timb Presiden PAS ketika merasmikan Muktamar Dewan Pemuda PAS baru-baru ini. Mendengar kata-kata tersebut membuatkan aku berfikir lagi tentang prinsip. Ya, memang benar, kita sebagai manusia perlu ada prinsip. Tapi prinsip yang bagaimana boleh kita letakkan pada diri kita. Tepuk dada tanya Iman, jangan tanya nafsu. Aku tinggalkan persoalan untuk sama-sama berfikir untuk 'Islah'kan diri sendiri khasnya dan ummah amnya.

Wallahua'lam...

 2.47pm
Bait RiTaj

Thursday, 9 June 2011

Mukhtasar Ibn Abi Jamrah

"Nikmat masa lapang diberikan, jangan dibiarkan ia berlalu tanpa pengisian"

Alhamdulillah, nikmat masa lapang yang diberikan Allah ini dapat juga aku tengok-tengok buku-buka yang dah lama beli tapi tak pernah pernah nak khatam. Biasalah, kalau bagi novel...cepat je habis kan?

Alhamdulillah, sekadar berkongsi apa yang ada. Kalau air dalam gelas disimpan dengan penuh dan tidak dicurah untuk minuman orang lain, bagaimana kita nak tambah air tersebut. Ya, begitulah perumpamaan yang  sesuai untuk manusia terhadap ilmu pengetahuan. Jom Kenali kitab....!!!



Kitab ini, mula aku kenali pada bulan Ramadhan 1431H a.k.a tahun lepas ketika Daurah Kitab bersama As Syeikh Ustaz Husni Ginting (Indonesia) yang dianjurkan oleh DPMZ, kebetulan aku jadi MC slot tu, memang melekat la dekat dewan sambil mendengar Ustaz Husni bermuhadharah. First Impression, ingatkan kitab  apa, rupa-rupanya himpunan ringkasan hadis daripada Shahih Bukhari. Tapi masa daurah tu guna kitab dalam Bahasa Arab, namanya "Hasyiyah As Syeikh Muhammad As Sannawi a'la Mukhtasar Ibn Abi Jamrah". As Syeikh Muhammad bin Ali Al Syafie Al Syannawi pernah menjadi Rector Magnificus Universiti Al Azhar, Mesir. Semasa Daurah, kadang-kadang faham, kadang-kadang tak juga. Nasib baik Ustaz Husni cakap melayu, boleh la memahami syarahnya sambil tangan menanda makna secara harfiyyah dekat kitab.

Alhamdulillah, balik Malaysia tahun lepas terjumpa Kitab Mukhtasar ini dalam bahasa Melayu terjemahan Ustaz Mustafa Abdul Rahman. Terus beli dan baca waktu lapang. Banyak hadis-hadis yang diringkaskan merangkumi seluruh kehidupan kita bermula hadis pertama yang menyentuh berkaitan wahyu pertama Rasulullah dan akhir hadis pula menyentuh berkaitan kemasukan ahli syurga ke dalam syurga serta kurnian Allah keatas RedhaNYA yang kekal.

Kitab ini diberi nama Jam'u Al Nihayah Fi Bad'i Al Khair wa Al Ghayah. Ia diringkaskan olehAl Iman Al Muhaddith Abu Muhammad Abdullah Sa'ad bin Abi Jamrah Al Azdi Al Andalusi (wafat di Mesir pada tahun 699H). Beliau seorang sufi dan faqih. Kitab ini kemudiannya telah beliau syarahkan dan diberi nama "Bahjatun Nufus wa Ghayatuha bi Ma'rifati Ma Laha wa 'Alaiha."

Mukhtasar ini dikenali sebagai Mukhtasar Ibn Abi Jamrah memuatkan 294 hadis sahih yag disaring daripada 7397 buah hadis dalam Al Jami' Al Shahih Al Bukhari. Ibnu Hajar turut mengutip beberapa penjelasan yang terdapat dalam kitab Syarah "Bahjatun Nufus" di dalam kitabnya Fathul Bari

Berkenaan kitab Fathul Bari pula atau nama panjangnya Fathul Bari bi Syarhi Shahih Al Bukhari, ia merupakan syarah ke atas kitab Al Jami' As Shahih Al Bukhari. Karya ini dikarang leh Abil-Fadl Ahmad bin Ali bin Muhammad bin Muhammad bin Hajar Al Asqalani (lahir pada 773H dan wafat pada 852H). Ramai menyatakan kitab ini adalah kitab syarah Shahih Bukhari paling baik, lengkap dan sempurna. Mempunyai 13 jilid dan dikarang selama 25 tahun (fuhh.... lama tu) dan menjadi rujukan utama ulama' selepasnya.

Selain daripada itu, terdapat tiga lagi kitab yang mensyarahkah kitab Shahih Bukhari ini. Antaranya, kitab Al Kawakib Al Darari Fi Syarhi Sahih Bukhari, kitab 'Umdatul Qari dan kitab Irsyad Al Sari ila Shahih Bukhari. Walaubagaimanapun, Kitab Fathul Bari tetap menjadi rujukan utama syarah Shahih Al Bukhari.

InsyaAllah, lepas ini, rasa nak berkongsi hadis yang ada dalam kitab ni bersama sahabat-sahabiah yang banyak menyentuh tentang kehidupan kita. Sebelum mengenal hadith, kita berkenalan dulu dengan kitabnya. Bayangkan daripada 7397 hadis shahis riwayat Bukhari diringkaskan dengan diambil hadis-hadis penting sepertimana ungkapan As Syeikh penulis Mukthasar yang ada dalam kitab ini:

"Demikianlah banyak didapati hadith-hadith yang mengenai hal tersebut. Memandangkan sangat sukar dan kurangnya himmah menghafaz hadith-hadith sedangkan kitabnya banyak disertai dengan sanad-sanadnya sekali, maka aku berpendapat untuk maksud tersebut bahawa aku memilih sebuah kitab diantara kitab-kitab shahih untuk aku ringkaskan daripada beberapa hadis menurut sebanyak mana yang diperlukan dengan ditinggalkan sanadnya kecuali perawi hadis yang dimestikan supaya mudah dihafaz dan banyak pula faedahnya. insyaAllah".

Ayat buku ini agak lain sikit daripada bahasa Melayu stardard disebabkan terjemahan dari kitab asal berbahasa arab yang memerlukan penelitian supaya tidak lari dari makna asal. Tetapi ia cukup mudah difahami untuk orang awam...InsyaAllah.

Ungkapan awal kitab ini ada juga disebut kelebihan belajar ilmu hadis. Antaranya:

"Sesungguhnya adalah sehampir-hampir jalan kepada Allah ialah mengetahui hadith dan menghafaznya menurut sebagaimana dituntut oleh hadith itu sendiri, diantara sabda Rasulullah saw:

"Barangsiapa yang menyampaikan satu hadith kepada ummatku untuk menegakkan sunat atau menolak bida'ah dengan dia, maka baginya syurga".

Menurut Ibn Hajar(Nota kaki dalam kitab), hadis diatas dha'if disebabkan amal yang terlampau sedikit dibalas dengan pahala yang banyak. Tetapi aku hanya menakhalkan daripada penulis kitab ini sahaja. Apa-apa pun hadis dha'if ada Fadaail nya.

Moga dengan perkongsian yang sedikit ini, menjadi bekalan untuk aku mengadap tuhan suatu hari nanti. Mohon ditegur jika salah silap.

Wallahua'lam...

8.10am

Bait RiTaj

Wednesday, 8 June 2011

"Nafsu" as Prepotent Stimulus

Alhamdulillah, bersyukur buat pencipta sekalian makhluk kerana masih memberi peluang kepada hambanya ini untuk menulis walaupun kadang-kadang apa yang ditulis itu untuk diri sendiri. Ya, memang itu yang Islam ajar, "aslih nafsak, wad'uu ghairak" dan "al amru bilma'ruf wannahyu a'nil mungkar". Nama pun manusia, memang kita tidak terlepas dari melakukan dosa walaupun dosa itu besar atau kecil. Namun begitu, jauh disana Islam mengajar kepada kita untuk bertaubat setiap kali melakukan dosa tersebut dan dalam masa yang sama menyeru manusia lain kearah kebaikan dan mencegah kemungkaran. Moga-moga kita berakhir dengan husnul khatimah sebagaimana dijanjikan kepada mukmin yang bertaqwa.

Bercakap tentang melakukan dosa, memang kita tidak boleh lari dari hawaa' nafsu. Ia salah satu cara untuk mencapai nikmat yang membuahkan hasilnya "DOSA". Semua maklum mengenai atau mungkin semua "pernah" merasai kelazatan melayan hawaa' nafsu (maaf kalau kurang sopan, tapi Islam itu jelas). Walaupun kita tidak mendidiknya untuk buat kejahatan, ia tetap membuat kejahatan sehingga menghilangkan keimanan dan kebaikan yang kita buat semasa melayan hawaa' nafsu. Sebab itu aku gelarkan ia sebagai prepotent stimulus. Teori perubatan menyatakan Pain is prepotent stimulus but aku pulak buat teori baru nafsu is prepotent stimulus. Bukan untuk menyalahi teori perubatan, tapi ia sebuah realiti yang pernah diperkatakan" apabila nafsu menguasai diri, maka hilanglah kebaikan dan keimanan ketika itu". Sebab itu, aku katakan ia sebagai prepotent stimulus yang mana masa ransangannya menghalang semua ransangan yang lain melainkan kelazatan membuat dosa.

Islam didatangkan kepada kita sebagai penyelesai masalah (Islam Huwal Hal -Tema Ikhwanal Muslimin Mesir). Kita akui nafsu  ada dalam diri kita, tapi bagaimana kita mengawalnya dengan kekuatan iman yang menundukkan nafsu dalam diri kita. Mujahadah itu jalannya. Tapi bagaimana? Ramai boleh berkata-kata dengan mulut dan menulis dengan tangan dalam blog(macam aku), tapi ramai yang masih tidak memahami maksud mujahadah kita dalam melawan nafsu. Ia sesuatu kesungguhan dalam diri kita untuk melawan nafsu dari menguasai diri. Ia bukan lahir daripada dengan sendiri tetapi memerlukan usaha dari kita sendiri untuk meningkatkan iman dalam diri melalui tarbiah ruhiyyah dalam rangka memperkuatkan jati diri dan iman disamping mendekatkan diri kita dengan Allah. Nabi pernah bersabda:

Daripada Abu Umamah al Bahili ra, Nabi saw bersabda :" perbuatan-perbuatan baik melindungi serangan jahat" (HR Tarmizi dan Ahmad)

Ayuh sahabat-sahabiah sekalian, sama-sama membuat kebaikan dengan bersedekah, bertahajjud, berpuasa dan lain-lain lagi kebaikan yang menjanjikan kekuatan immunity badan kita dari serangan kejahatan nafsu dan iblis. Hanya kita yang mampu mengubahnya, bukan orang lain. Orang lain mampu memberi peringatan, yang menerima untuk respond tu kita bukan orang lain tapi diri kita sendiri. 

"Koreksi diri, cari iman bukan koreksi diri orang lain dengan mencari keaiban"

Aku bukan jaguh dalam penulisan, tapi cukuplah untuk aku gunakan medium ini untuk menunaikan hak terhadap sahabat Muslim yang lain. Aku bukan seorang a'lim untuk memberi ilmu kepada orang lain, tetapi cukuplah dengan ilmu aku yang sedikit ini untuk aku kongsi dengan sahabat-sahabiah muslim yang lain. Mohon ditegur jika salah sebab aku bukan maksum untuk diterima segalanya.

Salam Imtihan (fatrah sekarang), Salam Mahabbah (buat yang cinta pada diri ini kerana Allah), Salam Ukhuwah (buat yang bergelar muslim), Salam Perjuangan (buat pejuang untuk menegakkan Daulah Islam di muka bumi ini).

Wallahua'lam...

9.00am
Bait RiTaj